Wet open overheid

De Wet open overheid (Woo)

Sinds 1 mei 2022 geldt de nieuwe Wet open overheid (Woo). In de Woo staat dat overheden open en duidelijk moeten zijn over hun werk. In de begroting en het jaarverslag schrijven we hoe we dat doen.

Gemeente Hengelo voert de Woo uit met een speciaal plan. Dit plan laat zien welke stappen we nemen om onze informatie beter te ordenen. Dit is belangrijk voor het bestuur, de medewerkers, de computersystemen en de hoeveelheid informatie.

Contactpersoon voor Woo-verzoeken

De Woo zegt dat elke gemeente een contactpersoon moet hebben voor Woo-verzoeken (artikel 4.7). Bij ons kun je hiervoor terecht via:

  • de Woo-pagina op onze website,

  • de balie in het stadhuis,

  • of ons klantcontactcentrum.

We vinden het belangrijk dat je gemakkelijk een Woo-verzoek kunt doen. Als er een verzoek binnenkomt, zorgt de Woo-coördinator dat het bij de juiste afdeling terechtkomt.

Actief openbaar maken van informatie

Volgens de Woo moeten we bepaalde informatie uit onszelf delen (dus niet alleen op verzoek). Deze informatie is verdeeld in 17 soorten informatiecategorieën. Deze informatiecategorieën moeten wij gedurende 2025 en 2026 actief openbaar gaan maken. De eerste informatiecategorieën worden sinds 1 november verplicht openbaar gemaakt. Later dit jaar volgt de volgende groep. Hengelo is daar op tijd klaar voor. Hiervoor zijn wij ook gestart met de aanbesteding van een digitaal platform. Op dit platform kunnen inwoners makkelijk documenten vinden, zoals Woo-verzoeken en de antwoorden daarop.

De informatie die wij publiceren moet via de landelijke Woo-index te vinden zijn. Landelijk geldt de Woo-index als zoekmachine. De Woo-index bevat alleen verwijzingen naar documentcollecties uit de informatiecategorieën zoals bedoeld in de Woo. Van de informatiecategorieën die de gemeente actief openbaar maakt is dit in de Woo-index terug te vinden. Onderstaand in tabelvorm een samenvatting (peildatum: 17 juni 2025).

Informatiecategorie

Aantal gepubliceerd

Actief gepubliceerd

In Woo-index [1]1

Wet- en regelgeving [2]2

12.617

Ja

Ja

Organisatiegegevens [3]3

1

Ja

Ja

Raadsstukken [4]4

181

Ja

Ja

Bestuursstukken [5]5

23

Ja

Ja

Woo-verzoeken [6]6

0

Aan indiener

Nee

  1. [1] Woo-index gemeente Hengelo: https://organisaties.overheid.nl/woo/35296/Gemeente_Hengelo
  2. [2] Wet- en regelgeving wordt per april 2009 gepubliceerd. Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/resultaten?q=(c.product-area==%22officielepublicaties%22)and((((w.organisatietype==%22gemeente%22)and(dt.creator==%22Hengelo%22))))and(((w.publicatienaam==%22Tractatenblad%22))or((w.publicatienaam==%22Staatsblad%22))or((w.publicatienaam==%22Staatscourant%22))or((w.publicatienaam==%22Gemeenteblad%22))or((w.publicatienaam==%22Provinciaal%20blad%22))or((w.publicatienaam==%22Waterschapsblad%22))or((w.publicatienaam==%22Blad%20gemeenschappelijke%20regeling%22)))&zv=&col=AlleBekendmakingen
  3. [3] Register van Oveheidsorganisaties: https://organisaties.overheid.nl/35296/Gemeente_Hengelo
  4. [4] Raadsstukken worden sinds medio 2014 gepubliceerd. Vervallen raadsvergadering zijn niet meegeteld. Bron: https://www.hengelo.nl/Welkom-in-Hengelo/Beheer/Overige-pagina-s/IRIS/Vergaderagenda.html
  5. [5] Bestuurlijke besluitenlijsten worden sinds 2018 gepubliceerd. Bron: https://www.hengelo.nl/Bestuur-en-Organisatie/College-B-en-W/Besluiten-van-het-college.html
  6. [6] Woo-verzoeken publiceren we op dit moment nog niet, dit hangt samen met de aanschaf en implementatie van een publicatieplatform. Besluiten en onderliggende stukken worden uiteraard toegestuurd aan de verzoeker.

Onderstaande tabel toont het aantal resultaattypen Woo-verzoeken vanaf 1 mei 2022 tot de peildatum 16 juni 2025.

Resultaat

2022

2023

2024

2025

Afgewezen

8

8

7

4

Gestaakt / ingetrokken

4

6

3

Niet ontvankelijk

1

Afgehandeld

12

30

44

13

Lopend

0

1

2

2

Totaal

24

45

56

20

De beschikbaar gestelde Woo-middelen worden de komende jaren aangewend om onze openbaarmakingsverplichtingen vanuit de wet te kunnen realiseren en onze informatiehuishouding door te ontwikkelen.

  • In 2025 gaan we een publicatieplatform implementeren. Hierop gaan wij de documenten uit de verschillende informatiecategorieën publiceren. De aanbesteding daarvan is in augustus 2025 afgerond. De doorontwikkeling zal in 2026 plaatsvinden. Bijvoorbeeld koppeling met het digitaliseren en ontsluiten van de fysieke archieven.

  • In 2026 gaan we verder met het op orde brengen van de informatiehuishouding en de sturing daarop. Dit doen we door projecten op het gebied van o.a. informatiebeheer, archivering en het vergroten van de vindbaarheid van gegevens bij specifieke zoekopdrachten.

  • Voor het beter stroomlijnen en transparant maken van bestuurlijke informatie (onder andere collegestukken) zal er rond de jaarwisseling 2025/2026 nieuwe software aangeschaft en geïmplementeerd worden, waardoor ook deze informatie automatisch gepubliceerd kan worden.

  • In 2026 blijven we intensief inzetten op interne training, bewustwording, communicatie en beschikbaar stellen van hulpmiddelen, zodat Woo-verzoeken snel en doeltreffend afgehandeld kunnen worden en documentcollecties uit de verplichte informatiecategorieën juist gepubliceerd worden.

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd