Wegen

Volumes

Cementbeton

137.256

m2

Dicht asfaltbeton

1.950.718

m2

Elementen

2.794.575

m2

Halfverharding

179.272

m2

Overig

29.977

m2

Totaal

5.091.798

m2

Waaronder

Fietspad

364.604

m2

Rijbanen

2.696.467

m2

Voetpad

1.208.401

m2

Onderhoudssystematiek
De gemeente Hengelo hanteert voor het beheer en onderhoud van de wegen het kwaliteitsniveau zoals deze omschreven staat in de landelijke richtlijnen van het CROW. De wegen worden beheerd en onderhouden op basis van een programma. Daarnaast wordt kort cyclisch onderhoud uitgevoerd naar aanleiding van meldingen van burgers.

Veranderingen in het onderhoudsniveau
Het onderhoudsniveau wordt niet veranderd. Hengelo streeft er naar om de richtlijnen van het CROW te handhaven.

Relevante veranderingen t.o.v. vorig jaar
Er zijn geen relevante veranderingen ten opzichte van vorig jaar.

Relevante beleidsnota’s

  • De wegennota 2003

  • Mobiliteitsplan 2040

Grote projecten en ontwikkelingen

  • Verschillende deelgebieden van Dalmeden worden verder ontwikkeld en de komende jaren worden in de al ontwikkelde gebieden kavels uitgegeven. Het areaal wegen en trottoirs neemt hierdoor verder toe.

  • De herinrichting van de Breemarsweg loopt ook nog door in 2026.

  • Er wordt gestart met de voorbereiding voor werkzaamheden aan diverse wegen, onder andere de Bergweg, Achterhoekse Molenweg en de Bornsestraat

Huidige staat van onderhoud
Jaarlijks wordt een doorkijk gemaakt naar de aankomende vier jaren. De onderhoudsbudgetten zijn toereikend om de staat van onze wegen aan de landelijke richtlijnen van het CROW te laten voldoen. De veiligheid zal hierbij gewaarborgd blijven. Dit wordt ook meerjarig financieel vertaald en in de Beleidsbegroting geraamd. De afgesproken methodiek geldt zowel op het gebied van verharding als op het gebied van verlichting, kunstwerken en groen.

Kort cyclisch onderhoud wordt uitgevoegd door Gildebor. Hierbij worden meldingen verholpen en kleine reparaties aan straatwerk uitgevoerd. Het grote onderhoud aan de wegen, trottoirs en andere verhardingen wordt noodzakelijk uitgevoerd door aannemers in opdracht van de gemeente. Opdrachten worden verstrekt wanneer er niet meer voldaan wordt aan de landelijke richtlijnen of wanneer er schades geconstateerd zijn waarbij onderhoud vereist is. Zo blijft de veiligheid gewaarborgd. Wel is het nodig om scherp te blijven op het gewenste beheerniveau. Dit wordt eveneens tegen het licht gehouden in de opstelling van de BIK.

Financiën
De onderhoudsbudgetten zijn voldoende om de wegen te laten voldoen aan de landelijke richtlijnen van het CROW. Vanuit het onderhoud van de wegen wordt er niet jaarlijks gereserveerd voor grote vervangingen. Dit gebeurt via de Zomernota waarbij er nu jaarlijks toekomstige vervangingen worden opgenomen in de begroting. Zo zijn onderhoud en vervangingen geborgd voor de komende jaren. De verwachte opgaven en bijbehorende financiën worden net als bij de andere disciplines bij de opstelling van de BIK meegenomen.

De budgetten zijn:

Wegen, Verkeer en Vervoer

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Inzet personeel

1.089.385

1.089.385

1.089.385

1.089.385

Kapitaallasten1

1.296.530

1.707.961

2.035.068

2.724.129

Exploitatie-en onderhoud

8.004.972

8.004.972

8.004.972

8.004.972

10.390.887

10.802.318

11.129.425

11.818.486

  1. Het onderdeel 'kapitaallasten' in de cijfermatige overzichten behoort weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar is om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd