Wegen
Volumes
Cementbeton | 139.631 | m2 |
Dicht asfaltbeton | 1.950.765 | m2 |
Elementen | 2.788.348 | m2 |
Halfverharding | 179.004 | m2 |
Overig | 32.494 | m2 |
Totaal | 5.090.242 | m2 |
Waaronder | ||
Fietspad | 362.740 | m2 |
Rijbanen | 2.708.095 | m2 |
Voetpad | 1.222.683 | m2 |
Onderhoudssystematiek
De gemeente Hengelo hanteert voor het beheer en onderhoud van de wegen het kwaliteitsniveau zoals deze omschreven staat in de landelijke richtlijnen van het CROW. De wegen worden beheerd en onderhouden op basis van een programma. Daarnaast wordt kort cyclisch onderhoud uitgevoerd naar aanleiding van meldingen van burgers.
Veranderingen in het onderhoudsniveau
Het onderhoudsniveau wordt niet veranderd. Hengelo streeft er naar om de richtlijnen van het CROW te handhaven.
Relevante veranderingen t.o.v. vorig jaar
Er zijn geen relevante veranderingen ten opzichte van vorig jaar.
Relevante beleidsnota’s
De wegennota 2003
Mobiliteitsplan 2040
Grote projecten en ontwikkelingen
Verschillende deelgebieden van Dalmeden worden verder ontwikkeld en de komende jaren worden in de al ontwikkelde gebieden kavels uitgegeven. Het areaal wegen en trottoirs neemt hierdoor verder toe.
Het Wetplein en omgeving worden verder heringericht richting Wetstraat en Wolter ten Catestraat. Daarmee is ook de aansluiting met Drienerstraat gerenoveerd.
Het laatste deel van de Bankastraat wordt ook verder heringericht waarbij de straat veiliger en groener wordt. Daarmee is ook de aansluiting met de F35 definitief aaneengeschakeld.
Bij winkelcentrum Groot Driene worden ook in de directe omgeving rotondes aangelegd. Daarmee ontstaat één geheel met het (parkeer)terrein rondom het winkelcentrum Groot Driene dat opnieuw wordt ingericht. De verkeersveiligheid wordt hiermee verder verbeterd.
Huidige staat van onderhoud
Jaarlijks wordt een doorkijk gemaakt naar de aankomende vier jaren. De onderhoudsbudgetten zijn toereikend om de staat van onze wegen aan de landelijke richtlijnen van het CROW te laten voldoen. De veiligheid zal hierbij gewaarborgd blijven. Dit wordt ook meerjarig financieel vertaald en in de Beleidsbegroting geraamd. De afgesproken methodiek geldt zowel op het gebied van verharding als op het gebied van verlichting, kunstwerken en groen.
Kort cyclisch onderhoud wordt uitgevoegd door Gildebor. Hierbij worden meldingen verholpen en kleine reparaties aan straatwerk uitgevoerd. Het grote onderhoud aan de wegen, trottoirs en andere verhardingen wordt noodzakelijk uitgevoerd door aannemers in opdracht van de gemeente. Opdrachten worden verstrekt wanneer er niet meer voldaan wordt aan de landelijke richtlijnen of wanneer er schades geconstateerd zijn waarbij onderhoud vereist is. Zo blijft de veiligheid gewaarborgd. Wel is het nodig om scherp te blijven op het gewenste beheerniveau.
Financiën
De onderhoudsbudgetten zijn voldoende om de wegen te laten voldoen aan de landelijke richtlijnen van het CROW. Vanuit het onderhoud van de wegen wordt er niet jaarlijks gereserveerd. Dit gebeurt via de Zomernota waarbij er nu jaarlijks toekomstige vervangingen worden opgenomen in de begroting. Zo zijn onderhoud en vervangingen geborgd voor de komende jaren.
De budgetten zijn:
Wegen, Verkeer en Vervoer | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Inzet personeel | 1.142.735 | 1.142.735 | 1.142.735 | 1.142.735 |
Kapitaallasten1 | 1.684.313 | 1.945.287 | 2.090.939 | 2.619.955 |
Exploitatie-en onderhoud | 7.983.737 | 7.708.737 | 7.708.737 | 7.708.737 |
10.810.785 | 10.796.759 | 10.942.411 | 11.471.427 |
- Het onderdeel 'kapitaallasten' in de cijfermatige overzichten behoort weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar is om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.