Belasting- en tariefmaatregelen
Woonlasten 2026
Een indicatie van de ontwikkeling van de totale gemeentelijke woonlasten (OZB, afvalstoffen- en rioolheffing) voor het jaar 2026 is in de Zomernota 2025-2029 weergegeven.
Onderstaande tabel laat de gemeentelijke woonlasten 2025 en vooralsnog de effecten van de belastingtarieven 2026 zien bij een gemiddelde WOZ-waarde, een gemiddeld tarief afvalstoffenheffing (op basis van gemiddeld afvalaanbod in de verzamelcontainers) en het tarief voor rioolheffing:
Soort heffing | 2025 | 2026 |
---|---|---|
OZB eigenaar | 355,68 | 369,91 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) | 237,98 | 253,69 |
Rioolheffing | 276,72 | 290,52 |
Totaal gemeentelijke woonlasten | 870,38 | 914,12 |
De hierboven vermelde tarieven zijn identiek aan de indicatie die is gegeven in de Zomernota 2025-2029.
Per saldo neemt de belastingdruk voor de lokale woonlasten voor een eigenaar van een woning met 5% toe in 2026 ten opzichte van 2025. Voor de huurder van een woning neemt de lokale woonlastendruk met 5,7% toe.
De OZB-opbrengst voor 2026 is berekend op basis van de verwachte areaaluitbreiding en inflatiecorrectie (4%). De OZB-heffing per gemiddeld huishouden stijgt van € 355,68 naar € 369,91. Een stijging van 4% ten opzichte van 2025.
Op basis van de raadsbrief 'Later vaststellen tarieven/belastingverordening OZB' (zaaknummer 3965745) zullen de tarieven voor het jaar 2026 voor de WOZ-waarden in december 2025 aan uw raad worden aangeboden. Hierdoor kunnen we rekening houden met actuelere waarderingen, zodat belastingbetalers niet meer of minder dan de begrote OZB-opbrengst betalen. We blijven daarbij uitgaan van dezelfde totale OZB-opbrengsten (inflatie van 4%) voor woningen en niet-woningen, zoals die in deze begroting zijn geraamd.
Afvalstoffenheffing
De afvalbegroting is kostendekkend. De gemeente maakt dus geen ‘winst’ op het afvalbeleid. De totale afvalstoffenheffing voor een gemiddeld huishouden stijgt voor 2026 met circa 6,6% ten opzichte van 2025 en is niet aangepast ten opzichte van de Zomernota 2025-2029.
De nieuwe Ketenovereenkomst Verpakkingen, waar gemeenten en het verpakkende bedrijfsleven in september 2025 een akkoord over hebben bereikt, gaat in per 1 januari 2026. In deze overeenkomst staan positieve zaken, zoals geen afkeur PMD meer en er mag meer in de PMD container. Tegelijkertijd geldt het uitgangspunt ‘bronscheiding waar het kan, nascheiding waar het moet’. Met daarbij bindende afspraken wanneer een gebied voor bron- of nascheiding in aanmerking komt. Dit heeft ook gevolgen voor Hengelo.
In oktober 2025 wordt over deze materie een afzonderlijk raadsvoorstel aangeboden. De scenariokeuze die dan gemaakt wordt kan ertoe leiden dat er een nieuwe concept Verordening reinigingsheffingen 2026 wordt aangeboden. In deze begroting kunnen we op dit moment niet anders dan vooralsnog bovenstaand overzicht van de gemiddelde woonlasten voor 2026 presenteren.
Rioolheffing
De rioolheffing stijgt met 5% in 2026 ten opzichte van 2025. De 5% is onderverdeeld in inflatie (4%) en groei lasten conform Programma Water en riolering (1%). Dit is conform de Zomernota 2025-2029.
Paragraaf 6.1. Lokale heffingen
In paragraaf 6.1 'Lokale heffingen' wordt uitgebreid ingegaan op o.a. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen, een overzicht op hoofdlijnen voor de berekening van de diverse tarieven/heffingen en welke beleidsuitgangspunten ten grondslag liggen aan deze berekeningen.